De groeiende invloed van vrouwen in de wereldeconomie is nog niet tot alle bedrijfstakken doorgedrongen

Vrouwen worden steeds invloedrijker en onafhankelijker. Hun smaak en voorkeuren zijn niet te onderschatten. Om kort te gaan, vrouwen bepalen grotendeels hoe we ons geld en onze tijd spenderen. Dit is de strekking van het inspirerende boek van Paco Underhill “wat vrouwen willen”. Echter, dit is nog niet doorgedrongen tot alle bedrijfstakken in Nederland volgens mij.

Welke eisen stel ik aan mijn nieuwe auto?
Alweer 5 jaar rijd ik in mijn oude vertrouwde autootje. Nu is de tijd gekomen dat er een andere auto moet komen. Ik stel nogal wat eisen aan mijn auto, omdat ik er zowel zakelijk als privé mee rijdt. De nieuwe auto moet voldoen aan een aantal veiligheidseisen, zoals bijvoorbeeld airbags voor&zij en ABS. Daarnaast moet het voldoen aan comfort, zoals stuurbekrachtiging, elektrische bedienbare ruiten en  comfort voorstoelen en goede geluidsinstallatie. Ook moeten er drie gordels  achterin zitten voor mijn kinderen. Tevens moet de auto voor 1 juli gekocht zijn, omdat ik dan geen BPM kosten betaal boven op de nieuwprijs. Dus ging ik afgelopen zaterdag met mijn partner en onze jongste dochter op pad om een nieuwe auto uit te zoeken voor mij.

Hallo, ben ik in beeld? 
Bij de eerste autodealer ging het al mis. De verkoper gaf eerst mijn partner een hand en daarna mij en richtte zijn blik meteen weer naar mijn man. ‘’Hallo, het gaat om mij’’, dacht ik. Toen mijn man en ik meerdere malen  duidelijk hadden aangegeven  dat ik een auto wil (en ik vele vragen had gesteld) bleef het voor de verkoper erg lastig om zijn prachtige verkooppraat aan mij te vertellen. Tevergeefs deed ik pogingen om actief mee te praten, maar haakte af toen ze over … gingen praten. Ik begon te twijfelen aan mezelf. Ligt het aan mij, treed ik niet genoeg op de voorgrond. Of ligt het aan mijn partner, die altijd optimistisch en vrolijk is? Of is het de chemie tussen 2 mannen die kunnen praten over techniek?  Of is het de verkoper die nog steeds denkt dat de man een auto koopt voor zijn vrouw? Is het tegenwoordig niet zo dat wij vrouwen heel goed weten wat we willen en aan welke eisen een auto moet voldoen?

2e poging, is enkel de kleur  interessant voor vrouwen?
Bij de 2e dealer waar we kwamen herhaalde het patroon zich van voorstellen. Eerst mijn partner een hand, daarna ik. Vervolgens ging de aandacht even naar mij toen ik vertelde wat ik zocht en welke eisen ik aan een auto stel.  Nou dat gaat goed, dacht ik….Met  een grote glimlach vertelde de verkoper dat er veel mannen met grote Audi’s zijn die deze auto in een half uur voor hun vrouw kochten. Inladen en de vrouw dus huizes is weer blij. …………….Hallo, ben ik in beeld. Ik ben een ondernemer en gebruik  mijn auto zakelijk…..  Tot mijn grote verbazing richtte de verkoper zich op mij en vroeg: Heb je al nagedacht welke kleur je wil? Ach dat is het, technische snufjes bespreken ze met de mannen en kleur en gevoel is voor vrouwen.

Ik heb besloten om bij geen van beide dealers mijn auto te kopen, maar op zoek te gaan naar een dealer waar de vrouwen van nu, de hardwerkende, zelfbewuste en moderne vrouw serieus wordt genomen. Ik las een artikel op autoverkoopster.nl waar ik weer blij van werd. De initiatiefnemer is John Smits. Hij schrijft o.a. de de website: Vrouwen zijn een zeer belangrijke groep klanten, zij zijn verantwoordelijk voor ongeveer driekwart van de auto-aankoopbeslissingen (direct of indirect). Maar ook mannen worden graag door een dame geïnformeerd. Waarom komen we u in de praktijk als autoverkoopster dan nog zo weinig tegen? Uiteraard zijn mannen ook van harte welkom om via deze site te leren hoe zij hun vrouwelijke doelgroep beter benaderen. Ergo, wij vrouwen kunnen wel geëmancipeerd zijn, maar de mannen moeten dan wel mee doen!

Het gat in de markt…luister naar de wensen en behoeften van vrouwen!
Tot slot wil ik eindigen met een oproep aan alle vrouwen die er over denken om zelfstandig ondernemer te worden. Open een autogarage gericht op vrouwen, waar oprecht wordt geluisterd naar de wensen en behoeften van de vrouw! Ik denk dat het een gat in de markt is. Lees dan vooraf eens het boek “Wat vrouwen willen” door Paco Underhill,  het interessante artikel  Vrouwen als drijfveer voor herstel economie en genereren nieuwe welvaart door Erna Besselink-Knipscheer, maar ook het blog (en daarna het boek)van CEOme.nl Vrouwen en geld, een Peter Pan Syndroom

Esther Buitenhuis
Regio Directeur Career & Live Oost Nederland

PS Tip van een vrouw, wil je een origineel & zinvol Moederdag kado?
Een coachings Kado bon!

About these ads

Eén reactie to “De groeiende invloed van vrouwen in de wereldeconomie is nog niet tot alle bedrijfstakken doorgedrongen”

  1. John Smits (@John_Smits) Says:

    Helaas komt het in de praktijk nog regelmatig voor dat “verkopers” op die manier met klanten om denken te moeten gaan. Dát was ook de reden om Autoverkoopster.nl op te richten. Zal er binnenkort ook weer een artikel aan besteden, hopelijk kunnen we op die manier -langzamerhand- beter gedrag realiseren. John Smits (inderdaad die in het artikel genoemd wordt ;-))


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers like this: